Fintech in de praktijk

Fintech in de praktijk

De invloed van FinTech in de financiële sector is niet meer weg te denken. De ene financiële dienstverlener ervaart deze ontwikkeling als een kans voor de organisatie, maar er wordt ook regelmatig gesproken over mogelijke bedreigingen. Eén ding is zeker, FinTech veroorzaakt een disruptie in de financiële sector.

Invloed in de financiële dienstverlening

Ondanks dat nog niet alle FinTech toepassingen in de praktijk haalbaar zijn, wordt er flink geïnvesteerd in slimme, innovatieve technologieën. Zoals besproken in het artikel Fintech, Innovatie in de financiële sector, zijn er momenteel bijna vijfhonderd FinTech organisaties actief op de Nederlandse markt. Deze organisaties richten zich allemaal op het verbeteren of zelfs ontwrichten van de financiële sector. We geven je een paar voorbeelden van FinTech organisaties die nu al hun invloed uitoefenen op financiële dienstverlening. 

bijBouwe

Als eerste online hypotheekverstrekker biedt bijBouwe consumenten de mogelijkheid om hun hypotheek online af te sluiten zonder tussenkomst van een bank. Afhankelijk van de kennis en ervaring van de consument, kan dit met of zonder hypotheekadvies. Doordat de consument zelf aan de knoppen zit, heeft hij of zij binnen tien minuten duidelijkheid over de mogelijkheden. Aan de achterkant wordt gebruik gemaakt van slimme technologieën en algoritmes om de customer journey zo soepel mogelijk te laten verlopen. Hierdoor wordt de aanvraag van een hypotheek eenvoudiger, goedkoper en neemt deze minder tijd in beslag.

Insure App

Verzekeraars beschikken over steeds meer data om verzekeringen en de bijbehorende premie aan te laten sluiten bij de situatie van de klant. InsureApp gaat hier nog een stapje verder in door gebruik te maken van informatie afkomstig van smartphones en andere apparaten die verbonden zijn met internet. Zo kan informatie van je smartwatch gebruikt worden om jouw fysieke activiteit bij te houden en monitort een kastje in je auto jouw rijgedrag. Deze real-time inzichten worden vervolgens gebruikt om je een verzekering op maat te bieden, aangepast op jouw levensstijl.

Multisense

Beveiliging van persoonsgegevens wordt in de huidige informatiemaatschappij steeds belangrijker. Multisense biedt diverse mogelijkheden om je eigen data en die van klanten te beschermen door gebruik te maken van biometrics. Zo kunnen gebruikers via hun telefoon inloggen in beveiligde omgevingen door gebruik te maken van een vingerafdruk, gezichtsherkenning of een GPS locatie. Daarnaast wordt stemherkenning gebruikt om klanten aan de telefoon te kunnen verifiëren. Door een afdruk te bewaren van de stem van een klant, wordt bij een volgend gesprek direct getoond of iemand de juiste persoon aan de lijn heeft. In het domein van Customer Care kan dit leiden tot een flinke afname in gespreksduur en een afname in fraude.

De keerzijde van FinTech

De mogelijkheden van FinTech zijn in theorie onbeperkt. In de praktijk is de toepassing van innovatieve technologieën nog een uitdaging. Vooral de ethische aspecten staan ter discussie. Een kastje in je auto die jouw verzekeringspremie op basis van jouw rijgedrag bepaalt, wordt inmiddels maatschappelijk geaccepteerd. Als het om zorg gaat, ligt dat anders. Stel eens voor dat jouw zorgverzekering duurder wordt omdat je veel autorijdt in plaats van fietst, of omdat je op Facebook aangeeft dat je naar veel feesten gaat. Veel consumenten zijn zich niet bewust van de informatie die organisaties krijgen als zij hun data volledig ter beschikking stellen. Daarom wordt er ook kritisch gekeken naar de ontwikkelingen binnen FinTech, niet alleen ter bescherming van traditionele partijen maar vooral ook ter bescherming van de consument.

Gerelateerde artikelen