Werken, werven én opleiden vanuit huis
Online mensen werven en opleiden om vervolgens aan een baan te helpen. Dat blijkt vanuit huis heel goed mogelijk, bewijst opleider en detacheerder Welten.
De coronacrisis doet het klassieke kantoorleven op zijn grondvesten schudden. Het bureau is nu de eettafel – een revolutie voor werkend Nederland en volgens velen een blijvende omwenteling. Chris Baelemans, CEO van (financieel) opleidings- en detacheringsbedrijf Welten, zag zich ook plotseling voor een nieuwe werkelijkheid en werkwijze gesteld. ‘Ons geluk is dat we binnen de onderneming al de nodige ervaring met e-learning hebben, dankzij ons online leerplatform Hupber. Mede daardoor konden we voor onze eigen mensen en onze cliënten snel de slag maken naar werken en studeren vanuit huis.’
Nog steeds druk
Een goede zaak, want de werkzaamheden liepen bij Welten niet terug sinds de uitbraak van de coronapandemie. Als detacheerder en trainer ten behoeve van banken en financiële instellingen is Welten een grote speler. En in deze sector drogen werving, opleiding en training niet op, zegt Baelemans. Een goed voorbeeld daarvan is het traject waarbij werkzoekenden worden opgeleid tot Customer Due Diligence-analist, experts die bij banken integriteitsrisico’s moeten signaleren en analyseren. ‘De Autoriteit Financiële Markten zit banken in dat opzicht op de huid. Dat heeft onder meer te maken met de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme. Mede daardoor is er snel veel vraag ontstaan naar deze relatief nieuwe functie.’
Met UWV en De Kunners – een wervingsorganisatie voor werkzoekenden die een carrièreswitch willen maken – ging Welten aan de slag om regionaal deze toekomstige CDD-analisten te rekruteren, te selecteren en op te leiden. Baelemans: ‘Een prachtige samenwerking die inmiddels heeft geresulteerd in de plaatsing van 50 mensen, veelal bij banken. En we leiden nog steeds mensen op dit specifieke terrein op.’
Van lokaal naar digitaal
Tot voor kort bood Welten alle cursisten klassikaal onderwijs- en training op locatie. Daar moest verandering in komen. ‘Het klassieke klaslokaal heeft plaats gemaakt voor de virtual classroom. Het werkt uitstekend. De cursisten zijn er, net als de trainers, helemaal op ingesteld’, aldus Baelemans. Desalniettemin neemt Welten geen afscheid van bijeenkomsten in levende lijve. ‘Als we live samenkomen, verdelen we onze cursisten in groepen van acht. Zij zitten in een grote zaal die tenminste 1,5 meter afstand garandeert.’
Natuurlijk, vertelt Baelemans, wist hij het aan het begin van de crisis in maart even niet. ‘Ook ik dacht: gebeurt dit écht? En: wat gaat dit voor ons betekenen?’ Hij maakte vervolgens een impactanalyse met als uitgangspunt: tot in elk geval 1 september geen klassikaal onderricht en bijeenkomsten. Baelemans weet uit ervaring dat medewerkers én klanten in staat zijn zich snel aan veranderende (digitale) omstandigheden aan te passen. ‘Het begint ermee dat je de koudwatervrees voor werken op afstand moet wegnemen.
Situatie biedt ook voordelen
De nieuwe werkelijkheid kent ook grote voordelen. ‘Je bespaart op reistijd en op reis- en kantoorkosten bijvoorbeeld. Daarbij: er wordt sneller en effectiever vergaderd. Opvallend bij ons is dat de output groter is geworden. Klaarblijkelijk zorgt thuiswerken voor een evenwichtige verdeling tussen tijd en energie. Belangrijk is wel dat je als ondernemer je medewerkers vertrouwen geeft. Ik denk geen moment: wordt er wel gewerkt in plaats van een terras bezocht? Mensen zijn daar dankbaar voor, merk ik. En worden er gelukkig van. Dat uit zich in een enorme betrokkenheid bij de onderneming. Individuen, maar ook teams die zeggen: “Wij gaan deze fase doorkomen. Wat er ook gebeurt”.’
Het enige dat Chris Baelemans en zijn medewerkers missen, is het persoonlijke contact.
Als ik nu hardop droom denk ik dat thuiswerken ook na de coronacrisis een blijvertje is. En dat we alleen nog naar kantoor afreizen om te socializen. Kop koffie, een broodje, de vakantie-ervaringen uitwisselen… En dan naar huis. Aan het werk.